Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ



Θέμα: Υποχρεώσεις των Δήμων για την προστασία της Ασφάλειας και Υγείας των
εργαζομένων στον τομέα καθαριότητας

 
Με αφορμή τρία θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα που συνέβησαν το τρέχον έτος έως και
σήμερα και τα οποία αφορούσαν εργαζομένους στον τομέα καθαριότητας των Δήμων, αλλά και
τον αυξημένο αριθμό εργατικών ατυχημάτων που αναγγέλλονται από τους Δήμους στις
περιφερειακές υπηρεσίες του Σ.ΕΠ.Ε., θα θέλαμε να σας επισημάνουμε την αναγκαιότητα
άμεσης συμμόρφωσης των Δήμων προς τις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας
και λήψης προληπτικών μέτρων για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων.
 
Ειδικότερα σας γνωρίζουμε ότι εντός του πρώτου 5μήνου του 2011 από τους ΟΤΑ
αναγγέλθηκαν στο ΣΕ.Π.Ε., πέραν των προαναφερομένων θανατηφόρων, 55 εργατικά
ατυχήματα, ενώ για το 2010 και 2009 αυτά ανήλθαν στα 143 και 167 αντίστοιχα. Επιπλέον για τα
έτη αυτά αναγγέλθηκαν 1 και 2 θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα αντίστοιχα.
 
Είναι γεγονός ότι οι εργαζόμενοι στον τομέα καθαριότητας των Δήμων, κατά τη διάρκεια της
εργασίας τους και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια εργασιών συλλογής απορριμμάτων εκτίθενται
σε ιδιαίτερες συνθήκες, αλλά και σε πλήθος επικίνδυνων παραγόντων όπως φυσικούς,
χημικούς, βιολογικούς παράγοντες κινδύνου. Η μη λήψη των κατάλληλων μέτρων πρόληψης
οδηγεί στην πρόκληση σοβαρών ή και θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων καθώς και στην
εκδήλωση επαγγελματικών ασθενειών.
 
Από την έρευνα που διενεργούν οι Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας μετά από κάθε σοβαρό ή
θανατηφόρο εργατικό ατύχημα προκύπτει ότι τα περισσότερα ατυχήματα στον τομέα καθαριότητας συμβαίνουν κυρίως: α) κατά τη διάρκεια αδειάσματος των κάδων συλλογής
απορριμμάτων στα απορριμματοφόρα β) κατά τη διάρκεια μεταφόρτωσης των απορριμμάτων
από τα απορριμματοφόρα σε φορτηγά οχήματα στους σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων
και γ) κατά τη συντήρηση και επισκευή των οχημάτων στα δημοτικά αμαξοστάσια.
 
Τα παραπάνω στοιχεία, και ειδικά τα τρία θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα του 2011, σε μια
εποχή μάλιστα που καταγράφεται σημαντική μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων σε άλλους
τομείς δραστηριοτήτων, καθιστούν επιτακτική τη λήψη των απαραίτητων μέτρων κατά τη
διάρκεια των συγκεκριμένων εργασιών και επιβάλλουν την αυστηρή εφαρμογή του
νομοθετικού πλαισίου για την ασφάλεια και υγεία των εργαζομένων.
Μεταξύ των βασικών υποχρεώσεων που προβλέπονται από τη νομοθεσία είναι οι εξής:
 
1. Υποχρέωση χρήσης υπηρεσιών Τεχνικού Ασφάλειας (ΤΑ) και Ιατρού Εργασίας (ΙΕ),
(άρθρο 8 του Ν. 3850/2010).
 
2. Τήρηση ειδικού βιβλίου υποδείξεων του ΤΑ και του ΙΕ (αρ. 14, Ν. 3850/2010).
 
3. Τήρηση ειδικού βιβλίου εργατικών ατυχημάτων (αρ. 43, παρ. 2β, Ν. 3850/2010).
 
4. Εκπόνηση γραπτής εκτίμησης των υφιστάμενων κατά την εργασία κινδύνων για την
ασφάλεια και την υγεία, από τον ΤΑ και τον ΙΕ., (αρ 43, παρ. 1α, του Ν. 3850/2010).
 
5. Τήρηση καταλόγων με τους εργαζόμενους που εκτίθενται σε επικίνδυνους
παράγοντες - φυσικούς, χημικούς και βιολογικούς (αρ. 38, παρ. 3ε, Ν.3850/2010).
 
6. Επίβλεψη της υγείας των εργαζομένων και διενέργεια ιατρικού έλεγχου των
εργαζομένων που εκτίθενται σε παράγοντες (αρ. 18 & 39 Ν.3850/2010 και ΥΑ
53361/2006 (ΦΕΚ 1503/Β/11-10-2006).
 
7. Ενημέρωση, κατάλληλη και επαρκής εκπαίδευση των εργαζομένων για θέματα
ασφάλειας και υγείας (αρ. 47 & 48, Ν. 3850/2010).
 
8. Παροχή Μέσων Ατομικής Προστασίας (άρθρο 38, παρ. 2δ του Ν. 3850/2010 και ΥΑ
53361/2006) και επίβλεψη της ορθής εφαρμογής τους (αρ. 42, παρ.6γ, Ν. 3850/2010).
 
9. Συντήρηση και παρακολούθηση της ασφαλούς λειτουργίας μέσων και
εγκαταστάσεων (αρ. 42, παρ. 6στ, Ν 3850/2010).
 
10. Τήρηση βιβλιαρίου προληπτικού ελέγχου και συντήρησης κάθε εξοπλισμού που
διαθέτει τέτοιο βιβλιάριο (αρ. 4α, παρ. Ι, παρ. 2.20, Π.Δ 395/94, όπως τροποποιήθηκε με το
Π.Δ 89/99 και το Π.Δ 304/2000).
 
Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι στο πλαίσιο της ελεγκτικής του δράσης, το Σ.ΕΠ.Ε. διενεργεί
τακτικούς ελέγχους στις υπηρεσίες των ΟΤΑ, ενώ κατά την τρέχουσα περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη στοχευμένο πρόγραμμα ελέγχων τήρησης και εφαρμογής της σχετικής με την υγεία και
ασφάλεια των εργαζομένων νομοθεσίας, στις υπηρεσίες καθαριότητας των ΟΤΑ. Μετά την
ολοκλήρωση του ανωτέρου προγράμματος, θεωρούμε σκόπιμο να σας παρουσιάσουμε τα
αποτελέσματα του.