Αθήνα, 14 Ιουλίου 2011
Αριθμ.
Πρωτ.: 727
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Απέρριψε το Ελεγκτικό Συνέδριο την
προγραμματική σύμβαση μεταξύ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής
και του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.) για την κατασκευή των τεσσάρων μονάδων
επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων στην Αττική, προϋπολογισμού 365.000.000
ευρώ. Η απόφαση που ελήφθη χθες, δικαιώνει
απόλυτα την Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. που είχε προσφύγει στο Ελεγκτικό Συνέδριο ζητώντας
την ανάκληση της υπ’ αριθμ. 1/2011 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου βάσει της οποίας δεν
υπήρχε κώλυμα στην υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου της
προγραμματικής σύμβασης.
Συγκεκριμένα, οι σύμβουλοι του VI Τμήματος του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου έκαναν δεκτή την αίτηση της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
και ανακάλεσαν την πράξη του Ε΄ Κλιμακίου λόγω πλημμελειών. Έκριναν πώς οι
όροι της επίμαχης προγραμματικής σύμβασης ως
προς τον προϋπολογισμό και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσής της είναι αόριστοι και
δεν εξειδικεύονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 100 του Νόμου
3852/2010.
«Αναφορικά με τον προϋπολογισμό της σύμβασης,
περιλαμβάνεται ένα συνολικό ποσό, πλην όμως δεν προσδιορίζεται ειδικότερα πώς
κατανέμεται το ποσό αυτό για την εκτέλεση των επιμέρους έργων. Επιπλέον, δεν
υπάρχει σαφής και ορισμένη πρόβλεψη για τον τρόπο διασφάλισης και εξοικονόμησης
των αναγκαίων πόρων, παρά μόνο μία γενικόλογη διατύπωση ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση
θα υποβάλει αιτήσεις στους φορείς χρηματοδότησης, οι οποίοι επίσης δεν
προσδιορίζονται, ανάλογα με το χρηματοδοτικό σχήμα που θα επιλεγεί στο μέλλον,
ενώ αυτό θα έπρεπε ήδη να έχει καθοριστεί», αναφέρεται στη δικαστική απόφαση.
Επιπρόσθετα, «στην
προγραμματική σύμβαση δεν υφίσταται ούτε καν ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα των
αναλαμβανόμενων από τα συμβαλλόμενα μέρη δράσεων, υπό την έννοια του χρονικού
προσδιορισμού της σταδιακής υλοποίησης των έργων, η κατασκευή των οποίων
προβλέπεται με τη σύμβαση, έτσι ώστε να μην μπορεί να διαπιστωθεί αν η
προβλεπόμενη διάρκεια της σύμβασης είναι επαρκής για την κατασκευή των έργων
αυτών». Αναφέρεται μόνο, σύμφωνα με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, «η
διάρκεια της σύμβασης και ο χρόνος εκτέλεσης των έργων, ο οποίος, όμως, αφορά
στη διαδικασία εκτέλεσης των μεταγενέστερων εκτελεστικών της προγραμματικής
συμβάσεων, με συνέπεια να μην πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 100 Ν.
3852/2010».
Οι δικαστές επιβεβαίωσαν έναν ακόμη ισχυρισμό της
Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
Αποφάνθηκαν ότι δεν ήταν νόμιμη η σύνθεση
της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α., καθώς σε αυτήν συμμετείχαν
αναπληρωματικά αντί των τακτικών μελών της, χωρίς παράλληλα να
αποδεικνύεται κατά τρόπο αναμφίβολο, ότι τα απόντα τακτικά μέλη κλήθηκαν να
παραστούν ή ότι συνέτρεχε κάποιος νόμιμος λόγος που δεν ήταν απαραίτητη η
πρόσκλησή τους. «Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή
στις συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α. των
αναπληρωματικών μελών αντί των τακτικών, παρά μόνο εφόσον έχει προηγηθεί
έγγραφη πρόσκληση των τελευταίων και συντρέχει στο πρόσωπό τους κώλυμα.
Περαιτέρω, δεν απαιτείται πρόσκληση όταν οι συνεδριάσεις γίνονται σε τακτές
ημέρες ή ημερομηνίες, οι οποίες έχουν καθοριστεί εκ των προτέρων με ρητή πράξη
της επιτροπής, που χωρίς αμφιβολία γνωρίζουν όλα τα τακτικά και αναπληρωματικά
της μέλη. Επίσης, δεν απαιτείται πρόσκληση, στην περίπτωση που τα μέλη έχουν
δηλώσει εγγράφως κώλυμα συμμετοχής ή δεν είναι δυνατό να μετάσχουν στη
συνεδρίαση λόγω αντικειμενικού κωλύματος, που είναι γνωστό και δημιουργεί
απόλυτη αδυναμία προσέλευσης, εφόσον, στην περίπτωση αυτή, γίνεται ειδική μνεία
του κωλύματος στα πρακτικά», σημειώνεται
διευκρινιστικά στην απόφαση.
Οι σύμβουλοι του VI Τμήματος του
Ελεγκτικού Συνεδρίου έκριναν ότι, η μη απόδειξη της κλήτευσης ενός τακτικού
και ενός αναπληρωματικού μέλους καθιστά μη νόμιμη τη σύνθεση του οργάνου, όπως
βάσιμα προβάλλεται στην αίτηση της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α., ενώ παράλληλα οι δικαστές
επισημαίνουν πώς, «η μεταβίβαση της
αρμοδιότητας πραγματοποίησης των διαγνωστικών διαδικασιών από τον Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.
στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση συνιστά ουσιώδη νομική πλημμέλεια του επίμαχου
σχεδίου σύμβασης, καθόσον με τον τρόπο αυτό επιχειρείται ανεπίτρεπτη
υποκατάσταση στην πραγματοποίηση των διαγωνισμών για την εκτέλεση των επίμαχων
έργων, κατά καταστρατήγηση των διατάξεων περί αρμοδιότητας του Φορέα Διαχείρισης
Στερεών Αποβλήτων (ΦΟ.Δ.Σ.Α.)».
Εξάλλου, όπως συνεχίζει η απόφαση του Ελεγκτικού
Συνεδρίου,
«η προβλεπόμενη στην παράγραφο 5 του
άρθρου 1 της 2527/2009 Υπουργική Απόφαση για τη δυνατότητα των ΦΟ.Δ.Σ.Α. να
αναθέτουν και επιμέρους υπηρεσίες διαχείρισης των αποβλήτων και λοιπές
υπηρεσίες λειτουργίας σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, αφορά τις δραστηριότητες
που συνδέονται εν στενή έννοια με τη διαχείριση των απορριμμάτων, οι οποίες
πρέπει να ανατίθενται με τις προβλεπόμενες στις κείμενες διατάξεις διαγνωστικές
διαδικασίες και δεν παρέχει τη δυνατότητα εκχώρησης νομοθετημένων αρμοδιοτήτων,
όπως η αρμοδιότητα διενέργειας διαγωνισμών κατασκευής εγκαταστάσεων».
Σε κάθε περίπτωση - επισημαίνουν οι σύμβουλοι - «θα πρέπει να σημειωθεί ότι από κανένα
στοιχείο δεν αιτιολογείται η αναγκαιότητα εκχώρησης της αρμοδιότητας για τη
διενέργεια διαγωνισμών στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής».
Τέλος, κατά την κρίση του Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
βάσιμος είναι και ο προβαλλόμενος από την Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. ισχυρισμός ότι η
απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής έχει εκδοθεί κατά παράβαση της 11/30-3-2009
απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.