Πέμπτη 21 Ιουλίου 2011

Στην επικαιρότητα Σκουπίδια… Α.Ε.




Γράφει: Πολλάτου Μαρίνα
20/07/2011

Μειοδοτικός διαγωνισμός 2,44 εκατ. ευρώ απ’ το Δήμο Λέσβου, για την ανάθεση σε ιδιώτες όλου του «πακέτου» καθαριότητας και αποκομιδής απορριμμάτων, σε όλο το νησί, για ένα χρόνο

Το πιο μεγάλο και ουσιαστικό έργο για την καθημερινότητα των κατοίκων της Λέσβου θα συζητήσει σήμερα εκτός ημερήσιας διάταξης το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο θα κληθεί να αποφασίσει τι μέλλει γενέσθαι με την αποκομιδή των σκουπιδιών και γενικά με την καθαριότητα όλων των κοινόχρηστων χώρων του νησιού για τον επόμενο χρόνο. Η εισήγηση της δημοτικής αρχής είναι το συγκεκριμένο έργο, δεδομένης της απαγόρευσης προσλήψεων, να ανατεθεί «πακέτο» σε ιδιώτες, οι οποίοι και θα πληρωθούν απ’ τα κονδύλια που ο Δήμος εισπράττει μέσω των ανταποδοτικών τελών για την καθαριότητα. Ζητούμενο της απόφασης που θα ληφθεί και φυσικά της υλοποίησης του έργου, είναι τα λεφτά που όλοι πληρώνουν μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ να «πιάσουν τόπο».

Ούτε μια μέρα δεν έχει περάσει, απ’ την αρχή του χρόνου και την εφαρμογή του «Καλλικράτη», που η Λέσβος να «απόλαυσε» ποιοτικές υπηρεσίες στον τομέα του περιβάλλοντος. Η λήξη των συμβάσεων όσων απασχολούνταν στην καθαριότητα, η ανυπαρξία μόνιμου προσωπικού για την αποκομιδή των σκουπιδιών σχεδόν σε όλους τους τέως δήμους, η απαγόρευση προσλήψεων εποχικού προσωπικού ακόμη και στους τομείς με ανταποδοτικά έσοδα, ήταν μερικές απ’ τις αιτίες που όλο αυτό το διάστημα, παρά τις προσπάθειες που έγιναν και δεν μπορούν να μηδενιστούν, υπήρξε υποτυπώδης και αποσπασματική καθαριότητα. Κι ενώ μέχρι το τέλος Ιουνίου -έστω και στοιχειωδώς- σε κάποια χωριά λειτουργούσε ένα περιοδικό σύστημα αποκομιδής, απ’ την αρχή του Ιουλίου, οπότε και έληξε η παράταση των παλιών εργολαβιών αποκομιδής ανά χωριό, επικράτησε καθολικά -με εξαίρεση ίσως το κέντρο της Μυτιλήνης- ένα απερίγραπτο χάος.

Μελέτη ανά ενότητα
Για την αντιμετώπιση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης, έστω και με καθυστέρηση, μόλις χθες ολοκληρώθηκε μια μεγάλη μελέτη που εκπονήθηκε απ’ τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος του Δήμου Λέσβου και προβλέπει, λόγω των εγγενών αδυναμιών παροχής των υπηρεσιών καθαριότητας στους δημότες, την ανάθεση σε ιδιώτες.
«Έγινε μια σοβαρή προσπάθεια», ανέφερε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, Γιάννης Βατός, «απ’ τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Κώστα Τζελαή, και τους γεωπόνους της υπηρεσίας Στρατή Σάκκη και Αντώνη Ψωμαδέλλη, για το πώς θα λειτουργήσει σε παλλεσβιακό επίπεδο, και στις 13 δημοτικές ενότητες, σε όλες τις δημοτικές και τοπικές κοινότητες, ένα σύστημα αποκομιδής των απορριμμάτων αλλά και καθαριότητας παραλιών, κοινόχρηστων οδών και χώρων, μέσω του οποίου να εξασφαλίζονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους δημότες και στους επισκέπτες της Λέσβου στο συγκεκριμένο τομέα.»
 
Όπως εξήγησε ο κ. Βατός, η μελέτη που εκπόνησαν τα υπηρεσιακά στελέχη είναι ιδιαίτερα λεπτομερειακή και βασίστηκε σε μεγάλο μέρος της στις προτάσεις που έγιναν απ’ τους γεωγραφικούς αντιδημάρχους, με τους οποίους και υπήρξε περίπου δίμηνη συνεργασία και αλληλογραφία. Έτσι, ο κάθε αντιδήμαρχος παρέδωσε γραπτώς προτάσεις για το ποιες περιοχές, για παράδειγμα, πρέπει και με ποια τακτικότητα να επισκέπτονται τα απορριμματοφόρα, πού χρειάζεται να ασβεστώνονται παρτέρια, πότε και πού πρέπει να κόβονται χορτάρια, πότε και πού πρέπει να ποτίζονται πάρκα, δέντρα, κήποι, τι ανάγκες καθαριότητας υπάρχουν σε παραλίες και με ποια συχνότητα πρέπει να αδειάζουν τα καλάθια και οι κάδοι απορριμμάτων, πόσες φορές τη βδομάδα θα συλλέγονται τα σκουπίδια από στρατόπεδα, αρχαιολογικούς χώρους, απομακρυσμένους μικρούς οικισμούς κ.λπ..
«Τσαλαβούτημα» μέχρι την ανάθεση του έργου…

Με ποιους όρους;


Λόγω του κατεπείγοντος του θέματος και με δεδομένο ότι από καιρό θα έπρεπε να είχε αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της καθαριότητας, ο κ. Βατός προτίθεται να θέσει το ζήτημα της ανάθεσης των συγκεκριμένων υπηρεσιών σε ιδιώτη στη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Λέσβου, για συζήτηση εκτός ημερησίας διάταξης. Σύμφωνα με την υπηρεσιακή εισήγηση που υιοθέτησε και θα προτείνει ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος για έγκριση απ’ το Συμβούλιο, η διάρκεια της ανάθεσης θα είναι για διάστημα ενός έτους απ’ την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο που θα αναδειχθεί και θα αφορά την αποκομιδή και την καθαριότητα σε όλο το νησί.
Το οικονομικό αντικείμενο του έργου ανέρχεται σε 2.436.600 ευρώ, ποσό που αποτελεί μέρος των ανταποδοτικών τελών που προβλέπεται να εισπράξει ο Δήμος. Λεπτομέρειες για το ποιοι θα έχουν δικαίωμα να μετάσχουν στο διαγωνισμό αναμένεται να συζητηθούν στο Δημοτικό Συμβούλιο και να εξειδικευτούν στην αρμόδια Οικονομική Επιτροπή, αφού απ’ τις αυστηρές προδιαγραφές που θέτει η νομοθεσία, αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του έργου, είναι σχεδόν απίθανο να μπορούν να το αναλάβουν όσοι έως τώρα μετείχαν στο έργο της αποκομιδής ως εργολάβοι. Αυτό που δε διευκρινίστηκε, είναι αν θα υπάρξει ένας μειοδότης ή μπορεί η ανάθεση να «σπάσει» σε περισσότερα κομμάτια, π.χ. Ευεργέτουλας - Γέρα - Πλωμάρι σε έναν ανάδοχο, Καλλονή σε άλλον κ.ο.κ..
 
Η πρόταση είναι, για την ανάδειξη του εργολάβου που θα αναλάβει αυτό το τεράστιο έργο, να διενεργηθεί τακτικός μειοδοτικός διαγωνισμός, γεγονός που σημαίνει ότι, ακόμη και σήμερα να αποφασιστεί απ’ το Συμβούλιο η ανάθεση του έργου, θα περάσει τουλάχιστον ένα δίμηνο έως την πραγματοποίηση της ανάθεσης. Οπότε, ζητούμενο σε πρώτη φάση είναι η δημοτική αρχή να βρει τρόπους, εξαντλώντας τα μέσα που διαθέτει, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στην πιο κρίσιμη ίσως περίοδο για την εικόνα του νησιού, και με δεδομένη την αύξηση του πληθυσμού λόγω τουριστών και επισκεπτών, στην ευθύνη που έχει να συλλέξει και να διαχειριστεί τα σκουπίδια και γενικά την καθαριότητα της πόλης και των χωριών. Έστω και συνεχίζοντας το αποσπασματικό «τσαλαβούτημα», δίνοντας έμφαση και προτεραιότητα στις τουριστικές περιοχές.
------------------------------------------------------------------------

"timeo Danaos et dona ferentes"
    Β.Γ.

δημοσίευσε ...