Όποιος έτρεφε αυταπάτες ότι και η σημερινή κυβέρνηση, μετά την μνημονιακή μετάλλαξη που υπέστη από την «σκληρή» διαπραγμάτευση του Ιουνίου με τους δανειστές, δεν θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα των εργολάβων όπως και οι προηγούμενες, καλά θα κάνει να αναθεωρήσει τις απόψεις του, γιατί αυτό βγήκε από την χθεσινή σύσκεψη στο Μαξίμου για την διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε από το «κίνημα» Δημάρχων της Πελοποννήσου που με πολύ αργά αντανακλαστικά αλλά κυρίως με καχεκτική βούληση θέλησαν να αντιδράσουν στο σχεδιασμό του Περιφερειάρχη Τατούλη και να ακυρώσουν (;) τη σύμβαση ΣΔΙΤ που είναι έτοιμη να υπογραφεί με τον μεγαλοεργολάβο, ανέλαβε ο Υπουργός Επικρατείας - επικεφαλής της Διυπουργικής Επιτροπής για το Συντονισμό των Μεγάλων Έργων κ. Φλαμπουράρης να «καθησυχάσει» και να πείσει τους Δημάρχους για την «αναγκαιότητα» της υπογραφής της σύμβασης.
Να θυμίσουμε ότι ανάλογη κυβερνητική παρέμβαση υπέρ της ΣΔΙΤ για την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων με προεγγυημένο κέρδος για τον μεγαλοεργολάβο υπήρξε και στην υπογραφή της σύμβασης για την Διαχείριση Απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας, μόνο που τότε την παρέμβαση είχε κάνει ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ.Σταθάκης.
Το «κίνημα» Δημάρχων της Πελοποννήσου, έστω και αργοπορημένο, δεν δημιουργήθηκε για να αρχίσει η διαδικασία της αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ), ώστε να προσαρμοστεί με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) της αποκεντρωμένης διαχείρισης με μικρές μονάδες επεξεργασίας, διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, κομποστοποίηση κλπ. Όπως προσχηματικά δήλωναν. Δημιουργήθηκε όταν αντιλήφθηκαν οι Δήμαρχοι τους όρους της σύμβασης και το υπερβολικό κόστος που πρέπει να καταβάλουν στον εργολάβο και προς αυτή την κατεύθυνση, των καλύτερων όρων, κινήθηκε η χθεσινή σύσκεψη.
Με ορατό τον κίνδυνο ότι κάποιοι μεγαλοεργολάβοι που συμμετείχαν στον διαγωνισμό μπορεί να προσφύγουν δικαστικά, επικαλούμενοι τροποποίηση εκ των υστέρων των όρων του διαγωνισμού, αντιλαμβανόμαστε ότι ευνοϊκότεροι όροι δεν μπορούν να υπάρξουν πλην κάποιων διευκολύνσεων ίσως στη μεταφορά των απορριμμάτων ή άλλων μικροπαροχών. Σίγουρα πάντως παραμένουν το προεγγυημένο κέρδος του εργολάβου, το υπερβολικό κόστος εισόδου (gatefee) που αυτό θα μεταφερθεί στις ήδη οικονομικά επιβαρυμένες πλάτες των πολιτών, όπως παραμένει και η χρονική διάρκεια εκμετάλλευσης από τον εργολάβο στα 28 χρόνια.
Με τις αντίστοιχες ΣΔΙΤ Ηπείρου, Ηλείας και Σερρών να ακολουθούν, άλλο ένα «στοίχημα» της σημερινής κυβέρνησης για την Δημόσια Διαχείριση Αποβλήτων με προτεραιότητα το περιβάλλον και τον άνθρωπο χάνεται, από την νεοφιλελεύθερη πολιτική που της επιβάλλει το κεφάλαιο και αυτή αναντίρρητα εφαρμόζει, άλλος ένας μύθος για την κατάργηση των ΣΔΙΤ καταρρέει όπως της διατήρησης της δημόσιας περιουσίας της χώρας με το ξεπούλημα των αεροδρομίων, των λιμανιών και των παραγωγικών επιχειρήσεων της χώρας.
Μένει να δούμε το «γαλατικό χωριό» της Περιφέρειας Αττικής όπως θέλει να το παρουσιάζει η περιφερειάρχης κ. Ρένα Δούρου, αν δια της διολισθήσεως δεν ακολουθήσει την τύχη των άλλων περιφερειών μιας και οι εργολαβίες του ΕΔΣΝΑ συνεχίζονται αλλά και επεκτείνονται, το ΕΜΑΚ Φυλής μεγεθύνεται, ο ΟΕΔΑ Φυλής μεγαλώνει κατά 1000 στρέμματα, ιδιωτικά εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων κατασκευάζονται στη Φυλή, χωροθετήσεις για μονάδες επεξεργασίας και ΧΥΤΥ όπως και οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις κωλυσιεργούν και δεν έχουν γίνει ακόμα ώστε να υλοποιηθεί ο νέος ΕΣΔΑ, γιατί η κυβέρνηση όπως φαίνεται από τα παραπάνω έχει στις προτεραιότητες της την εξυπηρέτηση των εργολαβικών συμφερόντων και τέλος η Φυλή θα συνεχίσει να παραμένει για πολλά χρόνια ακόμα ως μνημείο ανθρώπινου πόνου και ασθενειών όπως έχει χαρακτηριστεί.
META-OTA / 2-3-2016