Δυναμική παρέμβαση στο δημοτικό
συμβούλιο έχουν προγραμματίσει για σήμερα 28 - 5 - 2012 οι εργαζόμενοι του Δήμου
Θεσσαλονίκης, προκειμένου να αποσυρθεί το επίμαχο θέμα από την ημερήσια
διάταξη, ενώ για την Τετάρτη 30 Μαΐου ημέρα διεξαγωγής του διαγωνισμού η
ΠΟΕ-ΟΤΑ έχει εξαγγείλει 3ωρη στάση εργασίας από τις 9 το πρωί μέχρι τις
12 για όλους τους εργαζόμενους στους Δήμους του νομού Θεσσαλονίκης και
συγκέντρωση των εργαζομένων στο Δημαρχείο.
Εκτός
των εργαζομένων που αντιδρούν έντονα για την ιδιωτικοποίηση του
συνεργείου επισκευής και συντήρησης οχημάτων – μηχανημάτων στο Δήμο
Θεσσαλονίκης, πόλεμος έχει ξεσπάσει και μεταξύ των εταιρειών που
φιλοδοξούν να γίνουν ανάδοχοι του «φωτογραφικού» διαγωνισμού όπως τον
χαρακτηρίζουν στις προσφυγές που έχουν καταθέσει εναντίον του κύρους του
διαγωνισμού οι πέντε εξ αυτών.
Αυτές βέβαια κοιτάνε να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα που είναι
αντίθετα και έρχονται σε σύγκρουση με αυτά των εργαζομένων και των
δημοτών, ωστόσο οι προσφυγές που κατέθεσαν έρχονται να
επιβεβαιώσουν τους εργαζόμενους που μιλάνε για «στημένους» διαγωνισμούς
και «παρασπονδίες»
Του Νίκου Ηλιάδη, "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ"
Ο
διαγωνισμός, συνολικού προϋπολογισμού 2,3 εκατ. ευρώ, προγραμματίζεται
να διεξαχθεί την προσεχή Τετάρτη 30 Μαΐου. Ωστόσο, σύμφωνα με
πληροφορίες της «Μ», εναντίον του κύρους του διαγωνισμού έχουν στραφεί
ήδη πέντε εταιρείες καταθέτοντας προσφυγές, οι οποίες θα εξεταστούν σε
πρώτη φάση στη σημερινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μεταξύ των εταιρειών, οι οποίες
προσέφυγαν, υπάρχει και γνωστή μεγάλη κατασκευάστρια εταιρεία. Στις
προσφυγές τους οι ενιστάμενοι επισημαίνουν σειρά από σοβαρές, κατά τη
γνώμη τους, παραλείψεις, ασάφειες και παρατυπίες, ενώ αναφέρονται
εμμέσως και σε «φωτογραφικούς» όρους του διαγωνισμού προκειμένου να
ευνοηθεί συγκεκριμένος ανάδοχος.
Οι προσφυγές
Ορισμένοι από τους όρους εναντίον των οποίων προσφεύγουν οι υποψήφιοι διαγωνιζόμενοι είναι οι ακόλουθοι:
• Υποστηρίζουν κατ’ αρχάς, ότι δεν τηρήθηκε ο τυπικός όρος της δημοσίευσης της διακήρυξης του διαγωνισμού στον Τύπο. Σύμφωνα με τη νομοθεσία αυτό πρέπει να γίνει 52 ημέρες πριν από τη διενέργειά του. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση η δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο έγινε μόλις στις 2 Μαΐου, δηλαδή 28 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.
• Υπάρχουν ασάφειες, όπως για παράδειγμα η πλήρης άγνοια όσον αφορά την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα προς επισκευή οχήματα, γεγονός που καθιστά επισφαλή -αν όχι αδύνατη- την υποβολή συγκεκριμένης οικονομικής προσφοράς. Δεν υπάρχουν επίσης, στοιχεία αναφορικά με τα ανταλλακτικά που θα απαιτηθούν, αλλά και τις αναγκαίες εργασίες επισκευής. Επί πλέον, παρότι δεν προσδιορίζονται ακριβώς οι απαιτούμενες εργασίες, ζητείται από τους υποψήφιους αναδόχους να καταθέσουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών!
• Στη διακήρυξη προβλέπεται, ότι η δαπάνη για την προμήθεια των ανταλλακτικών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 49% του συνολικού προϋπολογισμού, ώστε η σύμβαση να θεωρείται σύμβαση παροχής υπηρεσιών. Σύμφωνα, ωστόσο, με τους προσφεύγοντες, ο όρος αυτός αντίκειται στην φορολογική νομοθεσία.
• Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, ο ανάδοχος θα πληρώνεται, όχι με βάση το πραγματικό έργο το οποίο θα εκτελεί, αλλά κατ’ αποκοπή, βάσει του συνολικού αριθμού των απορριμματοφόρων, είτε αυτά παρουσιάσουν βλάβη, είτε όχι. Σύμφωνα, όμως, με τους προσφεύγοντες, αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται ο ανάδοχος να εμφανίσει εργασίες, οι οποίες δεν έγιναν, προκειμένου να πληρωθεί για όλα τα οχήματα.
• Η διακήρυξη προβλέπει ότι μέρος των έκτακτων βλαβών θα επιδιορθώνονται από τον ανάδοχο στο συνεργείο του δήμου. Σύμφωνα με τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί αυτό σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα μπορεί να χρησιμοποιεί εξοπλισμό του δήμου, ενδεχομένως και άλλες παροχές χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα.
Ορισμένοι από τους όρους εναντίον των οποίων προσφεύγουν οι υποψήφιοι διαγωνιζόμενοι είναι οι ακόλουθοι:
• Υποστηρίζουν κατ’ αρχάς, ότι δεν τηρήθηκε ο τυπικός όρος της δημοσίευσης της διακήρυξης του διαγωνισμού στον Τύπο. Σύμφωνα με τη νομοθεσία αυτό πρέπει να γίνει 52 ημέρες πριν από τη διενέργειά του. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση η δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο έγινε μόλις στις 2 Μαΐου, δηλαδή 28 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού.
• Υπάρχουν ασάφειες, όπως για παράδειγμα η πλήρης άγνοια όσον αφορά την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα προς επισκευή οχήματα, γεγονός που καθιστά επισφαλή -αν όχι αδύνατη- την υποβολή συγκεκριμένης οικονομικής προσφοράς. Δεν υπάρχουν επίσης, στοιχεία αναφορικά με τα ανταλλακτικά που θα απαιτηθούν, αλλά και τις αναγκαίες εργασίες επισκευής. Επί πλέον, παρότι δεν προσδιορίζονται ακριβώς οι απαιτούμενες εργασίες, ζητείται από τους υποψήφιους αναδόχους να καταθέσουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών!
• Στη διακήρυξη προβλέπεται, ότι η δαπάνη για την προμήθεια των ανταλλακτικών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 49% του συνολικού προϋπολογισμού, ώστε η σύμβαση να θεωρείται σύμβαση παροχής υπηρεσιών. Σύμφωνα, ωστόσο, με τους προσφεύγοντες, ο όρος αυτός αντίκειται στην φορολογική νομοθεσία.
• Σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, ο ανάδοχος θα πληρώνεται, όχι με βάση το πραγματικό έργο το οποίο θα εκτελεί, αλλά κατ’ αποκοπή, βάσει του συνολικού αριθμού των απορριμματοφόρων, είτε αυτά παρουσιάσουν βλάβη, είτε όχι. Σύμφωνα, όμως, με τους προσφεύγοντες, αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται ο ανάδοχος να εμφανίσει εργασίες, οι οποίες δεν έγιναν, προκειμένου να πληρωθεί για όλα τα οχήματα.
• Η διακήρυξη προβλέπει ότι μέρος των έκτακτων βλαβών θα επιδιορθώνονται από τον ανάδοχο στο συνεργείο του δήμου. Σύμφωνα με τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί αυτό σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα μπορεί να χρησιμοποιεί εξοπλισμό του δήμου, ενδεχομένως και άλλες παροχές χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα.
«Φωτογραφικοί» όροι
Σύμφωνα με τους προσφεύγοντες στη διακήρυξη υπάρχουν όροι οι οποίοι υπονοείται ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επιλογή συγκεκριμένου αναδόχου. Ζητείται, για παράδειγμα, ο ανάδοχος να διαθέτει επίσημη εξουσιοδότηση όλων των κατασκευαστικών οίκων πλαισίων (Nissan, Mercedes, Man, κ.ά.) γεγονός που αποκλείει αυτομάτως συνεργεία αντιπροσωπειών ορισμένων εκ των ανωτέρω εταιρειών. «Τα ανωτέρω πιστοποιητικά πιθανόν να τα έχει μόνο η εταιρεία που κατασκεύασε τις υπερκατασκευές» αναφέρεται σε μια από τις προσφυγές. «Φωτογραφικές» θεωρούνται από τους προσφεύγοντες και οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τριετή λειτουργία του συνεργείου, για απασχόληση συγκεκριμένου αριθμού τεχνιτών, κ.ά.). «Σύμφωνα με αυτά», σημειώνει ένας από τους προσφεύγοντες «είναι προφανές ότι αποκλείονται από το διαγωνισμό η πλειονότητα των εταιρειών, ακόμη και αντιπροσωπείες, ενώ είναι πιθανή η ύπαρξη μιας και μοναδικής, ίσως, εταιρείας με έδρα μάλιστα εκτός Θεσσαλονίκης».
Σύμφωνα με τους προσφεύγοντες στη διακήρυξη υπάρχουν όροι οι οποίοι υπονοείται ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επιλογή συγκεκριμένου αναδόχου. Ζητείται, για παράδειγμα, ο ανάδοχος να διαθέτει επίσημη εξουσιοδότηση όλων των κατασκευαστικών οίκων πλαισίων (Nissan, Mercedes, Man, κ.ά.) γεγονός που αποκλείει αυτομάτως συνεργεία αντιπροσωπειών ορισμένων εκ των ανωτέρω εταιρειών. «Τα ανωτέρω πιστοποιητικά πιθανόν να τα έχει μόνο η εταιρεία που κατασκεύασε τις υπερκατασκευές» αναφέρεται σε μια από τις προσφυγές. «Φωτογραφικές» θεωρούνται από τους προσφεύγοντες και οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τριετή λειτουργία του συνεργείου, για απασχόληση συγκεκριμένου αριθμού τεχνιτών, κ.ά.). «Σύμφωνα με αυτά», σημειώνει ένας από τους προσφεύγοντες «είναι προφανές ότι αποκλείονται από το διαγωνισμό η πλειονότητα των εταιρειών, ακόμη και αντιπροσωπείες, ενώ είναι πιθανή η ύπαρξη μιας και μοναδικής, ίσως, εταιρείας με έδρα μάλιστα εκτός Θεσσαλονίκης».
Τι απέγιναν τα 16 οχήματα;
Πριν
από ακριβώς δύο μήνες, στις 24 Μαρτίου, σε αποκαλυπτικό δημοσίευμά της,
η «Μ» ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι «την ώρα που προετοιμάζεται η διεξαγωγή
του διαγωνισμού, περίπου το ένα τέταρτο των προς επισκευή οχημάτων
βρίσκεται, εδώ και καιρό, σε μεγάλο συνεργείο του λεκανοπεδίου, γεγονός
που εντείνει τις καχυποψίες ως προς τη διαφάνεια της διαδικασίας. Το
γεγονός αυτό πυροδοτεί σενάρια περί προεπιλογής του αναδόχου», ανέφερε
το σχετικό ρεπορτάζ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, 17 απορριμματοφόρα βρίσκονται εδώ και μήνες σε συνεργείο των Αθηνών, χωρίς κανείς να εξηγεί με ποιο τρόπο μεταφέρθηκαν εκεί, για ποιο λόγο, εάν τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, εάν συνοδεύονται από τα νόμιμα παραστατικά και βεβαίως, για ποιο λόγο εξακολουθούν -πέντε μήνες μετά- να παραμένουν στη συγκεκριμένη εταιρεία. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από τα 17 επεστράφη το ένα, πλήρως επισκευασμένο, το οποίο εντάχθηκε στο στόλο των απορριμματοφόρων του δήμου. Τα υπόλοιπα 16 ωστόσο, παρακρατούνται, με τη σύμφωνη -ασφαλώς- γνώμη της δημοτικής αρχής.
Το γεγονός είχε παραδεχθεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, λέγοντας, ότι «η εταιρεία προσφέρθηκε να κάνει δωρεάν τεχνικό έλεγχο και να γνωματεύσει για τις απαιτούμενες εργασίες επισκευής». Ωστόσο, τα οχήματα εξακολουθούν να βρίσκονται στην Αθήνα, ενισχύοντας τις φωνές που μιλούν για «μεθοδευμένη προεπιλογή αναδόχου».
Σύμφωνα με πληροφορίες, 17 απορριμματοφόρα βρίσκονται εδώ και μήνες σε συνεργείο των Αθηνών, χωρίς κανείς να εξηγεί με ποιο τρόπο μεταφέρθηκαν εκεί, για ποιο λόγο, εάν τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, εάν συνοδεύονται από τα νόμιμα παραστατικά και βεβαίως, για ποιο λόγο εξακολουθούν -πέντε μήνες μετά- να παραμένουν στη συγκεκριμένη εταιρεία. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από τα 17 επεστράφη το ένα, πλήρως επισκευασμένο, το οποίο εντάχθηκε στο στόλο των απορριμματοφόρων του δήμου. Τα υπόλοιπα 16 ωστόσο, παρακρατούνται, με τη σύμφωνη -ασφαλώς- γνώμη της δημοτικής αρχής.
Το γεγονός είχε παραδεχθεί ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, λέγοντας, ότι «η εταιρεία προσφέρθηκε να κάνει δωρεάν τεχνικό έλεγχο και να γνωματεύσει για τις απαιτούμενες εργασίες επισκευής». Ωστόσο, τα οχήματα εξακολουθούν να βρίσκονται στην Αθήνα, ενισχύοντας τις φωνές που μιλούν για «μεθοδευμένη προεπιλογή αναδόχου».