Είναι ξεκάθαρο ότι στο στόχαστρο δανειστών και κυβέρνησης παραμένει ο κλάδος των ασφαλισμένων στα ΒΑΕ. Μετά τις πρώτες δυναμικές αντιδράσεις των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για την κατάργηση του κλάδου των ΒΑΕ που είχε τεθεί ως προαπαιτούμενο από το κουαρτέτο των δανειστών στην κυβέρνηση, φαίνεται πως η κυβέρνηση προκειμένου να αποφύγει την απευθείας σύγκρουση επιλέγει το ξήλωμα των ΒΑΕ πόντο – πόντο, ξεκινώντας από το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, που εκτός από την περικοπή που επιχειρείται, τίθεται και υπό αμφισβήτηση για επαναπροσδιορισμό το 2017 ακολουθώντας τις βέλτιστες πρακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με το παρακάτω έγγραφο η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΕ-ΟΤΑ προς τους αρμόδιους υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών διαμαρτύρεται για την αυθαίρετη περικοπή που επιχειρείται στο αρ.18 του ν.4354/2015 (νέο μισθολόγιο) του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και έρχεται σε πλήρη αντίθεση τόσο με τον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007) αλλά και την κοινή Υπουργική Απόφαση (αριθμ.: οικ. 2/16519/0022/24-2-2012) που έχει εκδοθεί κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ.1 του άρθρου 15 του Ν.4024/2011.
Κύριοι Υπουργοί,
Με το Ν.4354/2015, «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων», (Φ.Ε.Κ.-ΤΕΥΧΟΣ Α΄-ΑΡΙΘΜ. ΦΥΛΛΟΥ 176/16-12-2015) και ιδιαίτερα με το άρθρο 18 προβλέπεται η καταβολή του Επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας.
Η μόνη αλλαγή που επιφέρει το άρθρο 18, σύμφωνα και με την ερμηνευτική εγκύκλιο, είναι ότι η περικοπή του επιδόματος δεν θα γίνεται μόνο για όσο διάστημα οι υπάλληλοι τελούν σε κανονική άδεια ή βρίσκονται σε βραχυχρόνια αναρρωτική άδεια έως έξι (6) ημέρες κατ΄ έτος. Σε όλες τις άλλες θεσμοθετημένες άδειες το επίδομα δεν θα χορηγείται.
Την στιγμή δε που το θέμα ήταν πιο ώριμο από ποτέ να διευρυνθούν οι ειδικότητες και οι κλάδοι που θα χορηγείται το επίδομα, αλλά και η πρόβλεψη νέας νομοθετικής εξουσιοδότησης για την έκδοση νέων Υπουργικών Αποφάσεων, τα Υπουργεία σας ουδεμία νύξη κάνουν.
Αντίθετα η νέα διάταξη (άρθρο 18) ουσιαστικά προαναγγέλλει την κατάργηση του επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας, καθώς «επισημαίνεται η ρητή δέσμευση περί της επικείμενης ευθυγράμμισης του καθεστώτος χορήγησης του εν λόγω επιδόματος με την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή νομοθεσία μέχρι τις 31-12-2017». Ο δε τρόπος καταβολής του έρχεται σε πλήρη αντίθεση τόσο με τον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (Ν.3584/2007) αλλά και την κοινή Υπουργική Απόφαση (αριθμ.: οικ. 2/16519/0022/24-2-2012) που έχει εκδοθεί κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ.1 του άρθρου 15 του Ν.4024/2011, καθώς το επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας περιλαμβάνεται μεταξύ των μηνιαίων τακτικών αποδοχών (άρθρο 13 του Ν.4354/2015) και εξακολουθεί να καταβάλλεται στο ίδιο ύψος στους δικαιούχους, που έχουν ορισθεί με τις Υπουργικές Αποφάσεις, όπως άλλωστε προβλέπει και ο πρόσφατος μισθολογικός Νόμος.
Σύμφωνα με το άρθρο 6 της υπ΄ αριθμ.: 2/16519/0022/24-2-2012 κοινής Υπουργικής Απόφασης:
«Το ανωτέρω επίδομα καταβάλλεται με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι οι δικαιούχοι αυτού προσφέρουν υπηρεσία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στους χώρους και στις ειδικότητες που δικαιολογούν την καταβολή του. Επίσης καταβάλλεται και για όσο διάστημα οι υπάλληλοι τελούν σε θεσμοθετημένες άδειες (κανονικές, συνδικαλιστικές, ειδικές, εκπαιδευτικές μικρής διάρκειας έως δύο (2) μηνών, διευκόλυνσης υπαλλήλων με οικογενειακές υποχρεώσεις, μητρότητας και ανατροφής παιδιού), σε βραχυχρόνια αναρρωτική άδεια έως έξι (6) ημέρες κατ΄ έτος, καθώς και αυτής που χορηγείται από Δημόσια νοσοκομεία, κέντρα υγείας του Δημοσίου, Πανεπιστημιακές κλινικές, νοσηλευτικούς σχηματισμούς του Ι.Κ.Α. και ιδιωτικές κλινικές, εφόσον έχει προηγηθεί νοσηλεία σε αυτές, η οποία αποδεικνύεται με σχετικά παραστατικά στοιχεία (εισαγωγή, εξιτήριο κ.λπ.).
Για τη συνδρομή όλων των ανωτέρω προϋποθέσεων εκδίδεται κάθε μήνα βεβαίωση του οικείου προϊσταμένου, η οποία συνοδεύει τη μισθολογική κατάσταση.
Σε περίπτωση απομάκρυνσης των υπαλλήλων, για οποιονδήποτε λόγο (όπως ενδεικτικά μετακίνηση, απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη, διάθεση) από τα καθήκοντα, τις θέσεις και τις συνθήκες, οι οποίες δικαιολογούν τη χορήγησή του, διακόπτεται ισοχρόνως η καταβολή του με ευθύνη του οικείου προϊσταμένου.»
Στο άρθρο 58 του Ν.3584/2007, «Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων» ορίζονται με πολύ ξεκάθαρο τρόπο ποιες είναι οι άδειες που χορηγούνται χωρίς αποδοχές.
Κατόπιν τούτου η νομοθετική σας παρέμβαση είναι έξω από κάθε ηθική αλλά και νομική δεοντολογία καθώς προσπαθείτε σε μια κατηγορία εργαζομένων που είναι καθημερινά εκτεθειμένοι σε ασθένειες και εργατικά ατυχήματα και που απασχολούνται σε επικίνδυνες και ανθυγιεινές εργασίες, όπου σήμερα δεν παρέχονται στους περισσότερους Ο.Τ.Α. της χώρας ούτε τα καν τα προβλεπόμενα Μέσα Ατομικής Προστασίας (Μ.Α.Π.), σε δύσκολες συνθήκες, με δεδομένη την επιβάρυνση της υγείας τους όταν αρρωσταίνουν, να στερήσετε και το επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας!!!
Την στιγμή δε που η πλειοψηφία των εργαζομένων αυτών προσβάλλονται από ασθένειες (ηπατίτιδα κ.λπ.) λόγω του αντικειμένου της εργασίας τους και με ανύπαρκτους εμβολιασμούς αλλά και Μέτρα Προληπτικής Ιατρικής, θα τιμωρούνται και από πάνω που αρρώστησαν, με περικοπή αποδοχών!!!
Το ίδιο θα συμβαίνει και σε όσους εργαζόμενους χορηγούνται οι άδειες μητρότητας, ανατροφής τέκνων κ.λπ., φτάνοντας στο ακραίο και απολύτως αντικοινωνικό επίπεδο μητέρες να μην λαμβάνουν το Επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας όταν οι υπόλοιπες αποδοχές τους καταβάλλονται κανονικά.
Κύριοι Υπουργοί,
Επειδή με όλα αυτά διαφαίνεται ξεκάθαρα ο στόχος σας είναι που αφορά στην οριστική κατάργηση των Β.Α.Ε., σας καλούμε όπως άμεσα προβείτε σε όλες τις ενέργειες αφενός για να μην ισχύσουν οι προβλέψεις του άρθρου 18 του Ν.4354/2015 για τον τρόπο περικοπής του επιδόματος με νεότερη διορθωτική ρύθμιση και αφετέρου να συμπληρωθεί η ισχύουσα κοινή Υπουργική Απόφαση για την χορήγησή του και σε άλλες ειδικότητες που χωρίς αμφιβολία το δικαιούνται και οι οποίες αυθαίρετα έχουν αποκλειστεί, σύμφωνα και με την πρόταση της Ομοσπονδίας μας και βεβαίως να διατηρηθεί αλλά και να εφαρμοστεί πλήρως το άρθρο 4 του Ν.3660/2008 (πλασματικά Μ.Κ. κ.λπ.).